Liever op het schoolplein
Niet alleen op basisscholen, maar ook in het voortgezet onderwijs en bij vervolgopleidingen wordt steeds meer geïnvesteerd in een gezonde, groene omgeving. Een mooi voorbeeld uit de praktijk is het MET in Waalwijk.
MET Praktijkonderwijs in Waalwijk heeft samen met haar leerlingen het antwoord gevonden op hoe ze hun leerlingen meer laten bewegen en meer sociaal contact laten hebben: een gloednieuw schoolplein! Door slimme samenwerkingen en veel eigen praktische inzet hebben zij sinds dit voorjaar voor minder dan 40.000 euro een groen schoolplein kunnen realiseren, waar ze kunnen leren, sporten, ontmoeten en ontspannen. Ze ontvingen daarvoor financiële bijdragen van het Rabobank Stimuleringsfonds, het Univé Buurtfonds en het Postcodeloterij Buurtfonds.
Handen uit de mouwen
Er werd een lokale hovenier betrokken die, samen met de scholieren, het schoolplein heeft getransformeerd. Zelf praktisch bezig zijn past bij het onderwijs van MET én levert veel extra handjes voor de hovenier. Een geweldige (en voordelige) samenwerking. Via JOGG Waalwijk kwamen er watertappunten en er werd gespaard voor een basketbalveldje. Om nog meer plein te ontharden zijn de nieuwe sportveldjes omzoomd met hagen. Dit creëert fijne, afwisselende hoekjes op het schoolplein waar alle leerlingen terecht kunnen voor sport, spel of juist rust.
Het resultaat: een betere sfeer en meer ontspanning
Het nieuwe schoolplein is een plek waar leerlingen graag samenkomen, sporten en bewegen. Mentor Stijn Vugts: ‘Regelmatig zie ik ze al om 8 uur, om te basketballen voor schooltijd. De leerlingen zijn nu veel liever op het schoolplein en er wordt meer gesport.’
Honderden tegels zijn vervangen door levendige beplanting, wat niet alleen zorgt voor een betere sfeer, maar ook voor meer leer- en ontspanningsmogelijkheden in het groen. Een groene leeromgeving verbetert de concentratie, stimuleert een band met de natuur en beïnvloedt het gedrag positief. Het nieuwe buitenleslokaal, dat speciaal is aangelegd op het vernieuwde plein, draagt hieraan zeker bij. ‘Leerlingenbegeleiding en coaching doen we nu vaak buiten’, geeft Stijn aan.
Groene schoolpleinen voor het voortgezet onderwijs
Een groen schoolplein bij de middelbare school is meer dan alleen de speelelementen en buitenlokalen die vaak centraal staan in het basisonderwijs. Leerlingen tussen de 12 en 18 jaar hebben andere behoeften en uitdagingen. Scholen vergroenen niet alleen om een betere leeromgeving te creëren, maar ook om educatieve activiteiten op het gebied van bijvoorbeeld duurzaamheid, biologie en techniek te integreren. De schoolomgeving moet ruimte bieden voor ontspanning, sport en bewegen, sociale interactie en bijdragen aan (mentale) gezondheid van jongeren. Stijn: ‘wij hebben een anti-mobieltjesbeleid en zien dat de leerlingen nu meer bewegen en contact met elkaar hebben in de pauzes. Een zeer positieve ontwikkeling.’
Leeromgeving voor praktijkonderwijs
Ook op de curriculumdoelen rondom duurzaamheid en techniek bij praktijkonderwijs sluit een groen schoolplein geweldig aan. Leerlingen kunnen meewerken bij de aanleg en het onderhoud van het nieuwe schoolplein en doen zo meteen ervaring op. De buitenruimte wordt actief gebruikt tijdens de lessen. Zo gaat de docent van het vak ‘groen’ van hoveniersopleiding tijdens de les met de leerlingen naar buiten om het plein te onderhouden. ‘Daarom ziet het er nu nog zo mooi uit!’.
Leeromgeving voor praktijkonderwijs
Is het nieuwe schoolplein dan nu helemaal af? Stijn: ‘Nee, we hebben nog allerlei mooie plannen. Volgende week gaan we met de leerlingen bloembollen inzaaien. En we hopen in het voorjaar de moestuin nieuw leven in te blazen.’