“Ik krijg gewoon kippenvel”: hoe koken in de klas leerlingen én leerkrachten raakt

Rosmalen

Kok in de Klas op EC ’t Sparrenbos in Rosmalen

Wat gebeurt er als je de geur van gebakken uien, bonenburgers en enthousiasme samenbrengt in een klaslokaal? Op woensdag 18 juni was dat te zien én te proeven op EC ’t Sparrenbos in Rosmalen, waar leerlingen uit groep 7 deelnamen aan het landelijke initiatief Kok in de Klas. Onder begeleiding van kookcoach Marian van Ewijk doken ze het avontuur van gezond en duurzaam koken in – met verrassende resultaten.

Koken in het klaslokaal

Kok in de Klas is onderdeel van het lesprogramma Smaaklessen en vond dit jaar op 41 basisscholen in Noord-Brabant plaats. In totaal gingen meer dan 900 leerlingen in de provincie zelf aan de slag met snijden, mengen, proeven en… kneden. En dat samen met een verschillende koks uit de provincie. Want op het menu stond dit jaar de ‘Buitengewone Bonenburger’, een plantaardige burger ontwikkeld met chef-kok Ramon Beuk.

Voor de leerlingen van EC ’t Sparrenbos was het meer dan zomaar een les. “Het allerleukste vond ik het kneden van het burgerdeeg,” zegt Juul, met handen die nog een beetje ruiken naar knoflook en ui. Ook Charli en Lisa waren enthousiast: “Het is gewoon leuker dan de normale lessen.” Ze fantaseerden zelfs al hardop over een kookboek met alle recepten die ze op school leren maken.

De smaak van de burger? Die was… wennen. “In het begin een beetje vies,” zeggen de meiden eerlijk. “Maar toen ik het nog een keer proefde, was het minder vies.” Toch overheerste het enthousiasme: zelf iets maken en proeven geeft kinderen eigenaarschap en vaak ook trots.

Een kippenvelmoment

Leraarondersteuner Ingrid van Zanten was speciaal op haar vrije dag naar school gekomen om de les mee te maken. “Ik krijg gewoon kippenvel als ik zie hoe enthousiast de kinderen hiermee bezig zijn,” vertelt ze. Ingrid werkte eerder op een Mytylschool, waar koken een vast onderdeel van het onderwijs is. “Daar zag ik wat het met kinderen doet. Het is niet alleen leuk en leerzaam, maar ook een prachtige manier om verschillende vakken te integreren. Bij een kookles komen vanzelf begrijpend lezen, rekenen, samenwerken en zelfs creativiteit aan bod.”

Ingrid is zo enthousiast dat ze zich er hard voor wil maken om in het nieuwe schoolgebouw een echte keuken te realiseren. “Zodat dit niet eenmalig blijft, maar structureel onderdeel wordt van ons onderwijs.”

Koken is beleven

Kookcoach Marian van Ewijk begeleidde de les met zichtbaar plezier. Als ‘Smaakjuf’ is ze gewend om met kinderen te koken, maar ook voor haar was dit een waardevolle ochtend. “Ik doe graag mee aan Kok in de Klas, omdat het een mooie kans is om kinderen écht te laten ervaren hoe leuk koken met gezond en duurzaam voedsel kan zijn,” vertelt ze. “Het mooiste moment vond ik toen bijna alle kinderen wilden proeven van de burger. Dat zegt iets over hun nieuwsgierigheid en openheid.”

Voor Marian is het niet alleen belangrijk dat kinderen leren koken, maar ook dat ze ontdekken dat je met plantaardige ingrediënten, zoals bonen, iets lekkers kunt maken. “Ik hoop dat ze dit enthousiasme meenemen naar huis, en misschien zelfs eens zelf een buitengewone bonenburger maken met hun ouders.”

Leren voor het leven

Volgens projectleider Sanne Peeters van Smaaklessen is het essentieel om kinderen al op jonge leeftijd voedselvaardigheden bij te brengen. “Door kinderen zelf te laten koken, ervaren ze hoe leuk én lekker het kan zijn om met gezonde ingrediënten te werken,” legt ze uit. “Dat blijft hangen. We leggen hiermee een basis voor bewuste voedselkeuzes later in hun leven.”

Lees meer ervaringsverhalen