Leerlingen ontwikkelen zelf menukaart voor gezonder schoolplein
Vanuit vijf verschillende scholen deden vorig schooljaar maar liefst 87 leerlingen mee met een opdracht vanuit Schoolpleinen van de Toekomst, waarbij ze onderzoek deden naar groene ‘elementen’ die thuishoren op een gezond schoolplein bij het voortgezet onderwijs
De opdracht
Bij de opdracht hoorden vragen als ‘wat maakt het voortgezet onderwijs anders dan de basisschool?’, ‘wat is belangrijk voor deze leeftijd om naar buiten te gaan?’ en ‘hoe overtuigen we andere scholen om ook mee te doen?’
Aan de opdracht deden onder andere leerlingen mee van RSG ‘t Rijks in Bergen op Zoom, het Rodenborch College iin Rosmalen, het Jacob Roeland Lyceum in Boxtel en het Eckartcollege in Eindhoven. Ze onderzochten wat er al goed ging op hun eigen schoolplein, wat ze misten en wat hun schoolplein zou verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan wateropslag, minder hittestress, chillplekken, eetbaar groen, een plek voor buitenles etc. Ze maakten een maquette met de elementen waarvan zij vinden dat ze belangrijk zijn op een groenblauw schoolplein.
De menukaart
Het eindresultaat: een menukaart met geschikte ‘modulaire’ elementen voor interventies op een groenblauw schoolplein voor het voorgezet onderwijs. Bekijk de menukaart en de resultaten van het onderzoek!