Moestuincoach Nicolle Prins, van vele (groene) markten thuis

Nicolle is werkzaam als moestuincoach op basisschool de Belhamel te Dommelen (die ruim 160 leerlingen telt) , waar zij het schoolmoestuinproject begeleidt. Zelf noemt Nicolle het project: ‘Van een vierkante bak naar een ecologische moestuin’. Begin 2022 was hier nog geen schooltuin te vinden en nu is hij al in bedrijf. Hoe kan dat zo snel?

Nicolle vertelt: ‘Mindset en projectmanagement is belangrijk om het schooltuinieren goed van de grond te krijgen. Het begint met een enthousiaste leerkracht of bestuurder die vindt dat gezonde voeding en moestuinieren bij de educatie horen. Daarnaast is het goed om de missie en visie van de school te koppelen aan de schooltuin.’ Om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen zijn juiste voorlichting en gesprekken essentieel.  De leerkrachten en de directie hebben op een studiedag een presentatie gekregen over ecologisch schoolmoestuinieren. Een ecologische moestuin richt je zo in, dat de moestuin minder onderhoud nodig heeft en dat is dus ideaal op een school. Ecologisch tuinieren is voor Nicolle gesneden koek, zij is namelijk ook Velt-docent in dit vakgebied.

Pauline Bisseling leerkracht op de Belhamel is in dit project de kartrekker, met daarnaast leerkrachten die het moestuinteam vormen. Een ieder is verantwoordelijk voor een bepaalde schoolmoestuintaak. Van het verzorgen van het gereedschap tot het verkrijgen van subsidies. De schooltuin is hier snel van de grond gekomen. In maart vond de presentatie plaats en nu staan er al planten in de gemaakte moestuinbedden. Nicolle is in deze een echte procesbegeleider, waardoor alles soepel verloopt.

“Met je handen werken is fijn en het daarnaast aarden in de tuin is voor de kinderen van nu zo belangrijk”

Nicolle Prins

Iedere klas heeft een moestuinbed en is daar ook zelf verantwoordelijk voor. Ieder bed wordt in zesvakken verdeeld en zo kan iedere klas zelf kiezen wat ze daarin gaan zetten. Wel werden de docenten daarbij gecoacht, zodat je groentevriendjes naast elkaar zet. Nicolle is meestal 1 ochtend in de maand aanwezig en dan begeleidt ze kleine groepjes kinderen in de tuin.  Ook voorziet ze de docenten van inspiratie en suggesties om hun lessen in de klas (en nu dus ook buiten de klas) in te vullen. Het thema is natuurlijk, moestuinieren en dat kan op verschillende manieren worden vertaald naar bijvoorbeeld lessen met rekenen, taal en knutselen.

Nicolle vervolgt: ‘Als moestuincoach vind ik de schoolmoestuin heel belangrijk. Het is goed dat deze generatie dit kan ervaren. Je verwonderen over de natuur, je handen vies maken, letterlijk met je handen in de grond, dingen proeven, weten waar je voedsel vandaan komt en zien dat het je rust kan brengen.’  Nicolle vindt het fijn om deze afwisselende rol als moestuincoach te hebben, zij levert hiermee een bijdrage aan de kennis en ontwikkeling van de kinderen. Want zoals een docent van Belhamel ook vertelde:  ‘Schooltuinieren is voor iedereen goed. Het is zowel uitdagend, als leerzaam. Dat kan voor ieder kind weer anders zijn.’

Tekst en Foto’s: Ellen de Visser

© Schoolplein van de Toekomst | ontwerp en realisatie huyswerk.nl